Course Information 2002-2003

English III (Katsumi NAGAI)

English for Engineers


Course Organizer
Katsumi NAGAI
E-mail
kats@tsuyama-ct.ac.jp
Class schedule
Meets once a week (At HR or Basic Computer Room [M-3 & C-3] / Multi-Media Room[E-3 & S-3]: See below.)
Credits
2 / year
Objectives
This course is designed to develop the students' ability to deal with the concepts used in scientific writing in English. The main focus will be on the language required for any kind of scientific enquiry.
Evaluation
Grading will be determined by exams (60%), class participation (not attendance, 20%), and timely completion and quality of assignments (20%).
Textbook
Glendinning & Glendinning. 1995.
Oxford English for Electrical and Mechanical Engineering.
London: Oxford University Press. (ISBN 0-19-457392-3)


Course schedule

([MM] = Mult-Media room / [BC] = Basic Computer science room
Both computer rooms are open just before the class start. コンピュータの教室は管理上,早く来ても開いてません)

Week 1 Unit 1: Engineering --- Introduction to the course (April 15/16 [MM/BC])
Week 2 Unit 2: Courses (April 22/23)
Week 3 Unit 3: Materials (April 6/April 30 [MM/BC])
Week 4 Unit 4: Mechanisms (May 13/7)
Week 5 Unit 5: Forces (May 20/14 [MM/BC])
Week 6 Unit 6: Electric motor (May 27/21)
Week 7 Unit 7: An Engineering Student (June 3/May 28 [MM/BC])
Week 8 Mid-term exam
Week 9 Unit 8: Central heating (June 17/4)
Week 10 Unit 10: Young engineer (June 24/18 [MM/BC])
Week 11 Unit 9: Safety at work (July 1/June 25)
Week 12 Unit 11: Washing machine (July 15/2 [MM/BC])
Week 13 Unit 12 Racing bicycle (September 2/July 16)
Week 14 Unit 14: Technician (September 9/3 [MM/BC])
Week 15 Unit 13: Lasers (September 17*/10)
Week 16 Term exam
Week 17 Unit 15: Refrigerator (October 7/1 [MM/BC])
Week 18 Unit 16: Scales (October 21/15)
Week 19 Unit 17: Portable generator (October 28/22 [MM/BC])
Week 20 Unit 18: Road breaker (November 11/October 29)
Week 21 Unit 20: Staff engineer (November 18/12 [MM/BC])
Week 22 Unit 19: Disc brakes (November 25/19)
Week 24 Mid-term exam
Week 23 Unit 21: Lawn mower (December 9/November 26 [MM/BC])
Week 25 Unit 22: Corrosion (January 10*/December 10)
Week 26 Unit 24: CAD (January 20/14 [MM/BC])
Week 27 Unit 23: Maglev train (January 27/21)
Week 28 Unit 27: Waste recycling (February 3/ January 28 [MM/BC])
Week 29 Unit 26: Graphs (February 10/4)
Week 30 Unit 30: Applying for a job (February 17/18 [MM/BC])
Week 31 Term exam


Week 1 : Introduction to the course

MEMO Today's Aims First, run your favorite editor.
AZ Editor or,

メモ帳 (notepad.exe).

もしメニューがこのようになっていたら,そこをクリックします. If your menu is "folded" as seen below, click there.

Write today's date on the first line, and your class and ID number on the second line. Begin your answer from the third line.

Read <今日のニュース> and answer the questions below:

  1. イギリスの有名なバレエ団でおこった「事件」は何ですか?
  2. その「きっかけ」となったのは何ですか?また,そのために 何か良いことがありましたか?
  3. そのバレエ団の新入団員は,バレエはどのようなものだと 分かったと言っていますか?
Save your answer ("??.txt" ??=your ID#) to our shared folder in the networked RW drive (Dnas08-RW (J:\提出用(長井))

「保存する場所」の右端のボタンをクリックします.

"Dnas08のRW(J:)"を選び,

さらに,その中の「提出用(長井)」フォルダをクリックします.

「ファイル名」に自分の出席番号を使ったテキストファイルを保存します.

「マイコンピュータ」の

Jドライブの

「提出用(長井)」フォルダに

自分の書き込んだファイルがあるかどうか,提出後に確認しておいてください.

p.14 Word Study

英単語は音節(syllable)に区切ることができる. ほかの部分より時間をかけて(slowly)ハッキリと(clearly)発音される 音節には強勢(stress)が感じられる.

Task 6<提出>

Task 6 を聞いて,強勢の感じられる音節の始めの部分に ’ を書き込んだ テキストファイルを作り,"??.txt(??の部分は端末の番号)"の名前で 自分のフォルダへ保存しなさい.また,その単語の意味も日本語で書きなさい.

リンクをクリックすると,自動的にリアルプレーヤが起動しますが, 最初に登録画面が出ます.「次へ」を押し,

「終了」で登録をキャンセルしてください.

左上で再生・停止・早送りなどを,右下で音量が調節できます.

Task 8<提出>

Task 8を聞いて, 1から7の話者の仕事を推測し"??.txt"に書き込んで共用フォルダへ提出しなさい.
(WORDS: turbine, body scanners, refit, sea trial海上試運転, ventilation, earthed, fuel, emission)

<Further Study>
Task 8を書き取ってテキストファイルにして提出しなさい.できればその日本語訳も提出しなさい.Dictate (and translate if possible )Task 8.

正しくPCを終了し,ヘッドセットのプラグを抜いて返却してください.


Week 2 : Unit 2 Choosing a course

今週はHR教室です.

p.11 Task 1-2

Read Task 1 and fill in the blanks of Task 2.

p.13 Task 3

Read Task 3.

p.13 Task 5

Make nine sentences connecting A with B.
e.g. 1. Marine engineering deals with ships.

p.14 Task 7

See the diagram on p. 14 and fill in the blanks on page 15.

p.16 Task 1

Read the list and tick the statements which describes you.

p.19 Task 5

Which texts in pp. 18-19 you need to read?

Keys and tapescripts are available at: key 1 and key 2.


Week 3: Unit 3 Engineering materials

Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. GMOとは何ですか?
  2. 会議(conference)では何を停止(moratorium)することを要求していますか?
  3. その議定書(protocol)は,いつ,どうすれば発効(ratify)しますか?
Today's Aims

Listen to Task 3 (p. 17) and fill in the gaps in the text of Task 2 (p. 17).

Words: last (to continue, go on), day-release (free daytime), certificate (証書), diploma (修了), degree (学位)

<提出>Write a letter to request information (p.21)

Run Microsoft Word,

Select sender's address,

Right-justify the address.

Task 2

1-10は物質の性質を表す語彙である.意味を調べよ.
次に1-10に当てはまる物質名を表から列挙せよ.

Task 3

1-10に当てはまる物質名をp.23の表から探しなさい.

<提出> Task 4

whichを用いてA-B-Cをつなぎ,1-8の英文を作れ.

Word を使って文を作り,そのファイルに出席番号の名前を付け, 先々週と同じJドライブの共用フォルダ(提出用)へ提出しなさい. (p.21の手紙の課題の次のページへ書き込めばよい)

<提出> Task 5

which, for example, such as を使い,1-10の情報を下にある英文に加えよ.

e.g. Plastics are synthetic materials. They can be softened and moulded into useful articles such as plates, car components, and medical aids....

<Further Study>
Wordで編集中には赤線や緑線が文の下に付くことがある.これらは何か調べよ.

Keys and tapescripts are available at: key 3.


Week 4 : Unit 4 Mechanisms

今週はHR教室です.

Aims

p.26 Task 1

1-5を英語で何というか.また,力点(effort)・支点(falcrum)・作用点 (load)の位置関係はどうなっているか.

p.26-27 Task 2-3

  1. Read a text on top of page 27 ('Mechanism').
  2. Answer questions of Task 3.
Words: allow us to ... (我々が...するのを許す) / make it possible to ... (...するのを可能にする) / play a role in ... (...において役割を果たす) / while ... (...する一方) / it is ... that deliver the power (力を伝えるのは...だ) / involve ... (...を含む) / change ... into *** (...を***に変える)

p.28 Task 4

上の文と下の文の関係を考え,理由(because, since, as), 結果(so, therefore),対照(but)を表す語を用いてつなぎなさい.
Words: effort and fulcrum 作用点と支点

p.29 Task 5

A欄とB欄の語を結びなさい.A欄を易しい語句で言い換えたものが B欄になっていることに注目しよう. 専門用語が分からなくても, 易しいことばで言い換えることができるようになること.

p.29-30 Task 6-7

まずp. 30のテキストを読みなさい.

Words: fixed to... (...に固定された),is held against ... (...に対して固定されている),the way in which it moves (それの動きかた), depend on ... (...に依存する)

次にTask 6の図を見て,それを英語で書いてみなさい.p.30の テキストで読んだ表現を少し変えればよい.
A is a shaped piece of B.
A is fixed to B by C.
A is held against B by C.
As A rotates, B moves.
A is used to ...
change A into B.
等の表現を使ってみよう.

Keys are available at: key 4.

<Further Study>
p. 177 Task 7の図と,p. 181 Task 7の図を英語で説明してみよ.


Week 5: Unit 5 Forces in engineering

Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. 旧ソ連のロケット打上場(cosmodrome)で何が発見されましたか?
  2. その人たちは何をしていたのですか?
  3. 他の問題は何ですか?
Aims

<提出> Task 2

「サウンドレコーダ」を起動してTask 2 (p31)の単語を録音し,"??.wav"ファイルを 共用フォルダへ提出しなさい.Record Task 6 by SoundRecorder and save the file to our shared drive.

Run SoundRecorder.

Push the red button to start recording.

Save the file to our shared folder (長井(克)フォルダ) in the networked R/W drive (J:).

p.32 Task 3

(again,) don't tralslate!
p.32のテキストをscanし,p. 31 Task 2に挙げられているような語を発見すれば そのテキストの内容が推測できることに注目しよう.
Words: (line) 8. exert more force the more they are stretched 伸ばされるのに比例して,力を出す.伸びれば伸びるほど,力が働く. 9. a way of measuring force 力の測定法. 12. to give equilibrium つりあうために.

<提出> Task 1

p.33 Task 4

先行する可算名詞の代用としてのoneに注意しよう.(* indicate incorrect usage)
  1. I have a pen. It (=the pen) writes well. Do you have one (=a pen)?
  2. If you need a pen, I'll lend you one. (one= a pen)
  3. Red wine or blue wine(*one)?
  4. I don't like this. Show me the one with blue buttons.
  5. Here you are. This is a better one.
  6. His car is is better than my new one (*my one).

p.34 Task 5

上の図を見て,1-7の表現を受身形を使った表現に書き換えよ.

p.34 Listening

「講義」は「話しことば」で,書きことばとは異なる特徴がある.
  1. 文が完結しないことがある
  2. 繰り返しや言い換えがある
  3. これから話す内容を述べたり,大事なことを強調するために, その目印になる表現が使われる
まず,p.34 Task 6の語彙を辞書で調べておこう.
次に,p.34 Task 9の1-8の表現は,a-eのどの目的で使われるか考えよう.
そして,p.24 Task 8の図を見ながら, Task 7を 聞いてみよう. tapescript is also available.

<提出>p.35 Task 10

1-5に英語で答えよ.
エディタを起動し,自分の出席番号をファイル名として 共用フォルダ(Dnas08のRW(J:)の中の提出用(長井))へ提出せよ.

<Further Study>
サウンドレコーダーのファイルメニューから

ファイルのプロパティを開くと,「オーディオ形式 PCM 22050KHz, 8Bit」 と書いてあるのが確認できる.これらの意味を調べよ.

Keys are available at: key 5 and key 6.


Week 6: Electric motor

今週はHR教室です.

Aims

p.36 Task 2

pp. 36-37のテキストを読んで(訳すのではなく,skimする!), a-fが何番目の段落のことかを発見せよ.

p.38 Task 3

1-3の順序の図に,適切な表現はA-Cのどれか?

p.39 Task 4

「モーターは何をするものか」に対して,その機能(function)を記述します.
「Aは...する」は The function of A is to ....とも書けます.

p.39 Task 5

DCモーターを分解(dismantle)して1-4を埋めなさい.

  1. AはXとYで出来ている
  2. Aとして知られる・呼ばれるB
  3. AはXとYの間にある・置かれている
  4. AはXにつながれている
のような表現を使えるようになろう.

p.40 Task 6

p. 40の下線部に上の適語を入れなさい.次にp.41の図を完成しなさい.

p.41 Task 7

接合(connection)の種類が英語で書けるようになろう. ねじ止めする(to screw) = ねじを使ってつなぐ(to connect with screw)
1-10をto connect by/with の形に書き換えなさい. Keys are available here.


Week 7: An engineering student

Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. 科学者が主張する新しい可能性とは何ですか?
  2. それはどのような応用が考えられますか?
Aim

p.42 Task 2

1-8の語の意味を確認しなさい.

<提出> p.43 Task 3

スコットランドの大学で電気工学を専攻するデェイビッドさんは 海軍で働いた後に社会人として入学しました.1-6に英語で答えなさい.

Part 1-2を聞こう.

<提出> p.43 Task 4 (part 1/2) の1-10に英語で答えなさい.

Part 3を聞こう.

p.44 Task 5 (part 3) は,p.43の時間割の下線部分を埋めなさい.隣の人と 答えを確認せよ

Part 4を聞こう.

<提出> p.44 Task 5 (part 4) の11-15に英語で答えなさい.

<提出> p.44 Task 6 (part 1-4) の1-7に英語で答えなさい.

Scripts are available here, here, and here.

p.44 Task 8

自分の時間割を英語で書きなさい.

<提出> p.45 Task 10

自分の時間割とDavidの時間割を比べて英語でその違いを述べよ.

Keys are available here, here, and here.


Week 8: Mid-term exam

covers Units 1-7.

The emphasis is on Tasks and Texts in 1, 3, 5, and 6.

Keys of Unit 7 are available here, here, and here.

Exam page one, two, three, four, and the key 1, key 2 are now available.


Week 9: Central Heating

今週はHR教室です.

Aims


Week 10: Young engineer

Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. アフリカの砂漠周辺(Sahel)で何が起こっていますか?
  2. その原因は何だと書いてありますか?
Aims

<提出> p.55-56 Task 1-2

図はイギリスの工学部の学生ルーシーさんの発明である.
interviewを聞いて Task 1の1-3に英語で答えなさい.

p.56 Task 3

インタビューの順序に並べなさい.

p.56 Task 5

Task 1の図にTask 5の1-6の語句を書き入れなさい.

p.56 Task 6

このブランコの企画開発の順序に並べなさい.

<提出> p.56 Task 7

Task 7の1-4に英語で答えなさい.

<提出> p.57 Task 8

このブランコについて,2段落からなる英文を書きなさい.第1段落は p. 40 の表現を用い,1-4に答えるように英語を書きなさい.第2段落は 教科書の例文をso, when等の語でつないで並べかえなさい.

Scripts are available here. Keys are available here and here.


Week 11: Safety at work

今週はHR教室です.

Aims

p.50 Task 1

図がどの警告に当たるか選びなさい.1と5はinterchangeableに見えますし, 6は何だか分かりませんが,まあご愛嬌.

p.51 Task 3

枠内の警告を日本語で書くとすれば,どのような表現になりますか? KEEP YOUR WORKPLACE TIDY を「作業場所を整頓状態に保て」と書いては変. 「整理整頓」の4文字が普通ですね.

p.51-52 Task 4

p. 52の枠内は企業の事故対策マニュアルである.良く読んで p. 51の1-3に答えなさい.現実を直視しよう!会社は労働者を守ってくれないかも しれない...operativeはoperotorとは違って「技」を持っていることが多い.

p.52 Task 5

これはTask 4の企業の事故報告書である.事故対策の問題点を挙げよ.

p.53 Task 6

1-12のような状態の工場があったとする.どのような警告の掲示を出すべきか. 英語でその掲示を書きなさい.命令文やAlways/Never + 命令文, must/shouldを使ってみよう.

p.54 Task 7

1-7の上の文と下の文をつないで文を作りなさい. because, because of, therefore, so, for example, in addition to, moreover, but, however, since等を使ってみよう.

Keys of Unit 9 are available here and here.


Week 12: Washing machine

Read <パスワードに注意> and change yours if necessary.

Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. アメリカ航空宇宙局(NASA)とヨーロッパの欧州宇宙機関(ESA)は 何をしようとしていますか?
  2. なぜそうするのですか?
Today's aim ハンドアウトで unless の使い方を確認しよう.

<提出> p.63 Task 7

下線部に適語を入れなさい.
Words: start, work/operate, heat up/get warm, secondary, fuel, shut/closed, corrode/rust, dangerous/unsafe.

<提出>p.63 Task 8

when, as, untilのどれかを補って,1-5の二つの英文をつなぎなさい.

<提出>p.64 Task 9

示された語を補って,1-6の二つの英文をつなぎなさい.

p. 59 Task 3の英文を読んでみよう.

p.60 Task 4

Text 1 を読んで,Task 4の二つの質問(p. 60)に答えなさい.
次に,Texts 2, 3 とTexts 4, 5を読み,p. 61上段の1-5に入る語句を 英語で書きなさい.

p.62 Task 5

図とText 4を参考にして,表を完成させなさい.

Keys are available here and here.


Week 13: Racing bicycle

今週はHR教室です.

Aims

Part 2を聞き, 教科書の答えを確認しよう.

Week 14: Automation technician

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. 新しい説では,地球はいつ頃,どのようにできましたか?
  2. 新しい説では,月はいつ頃,どのようにできましたか?
Aims 以下のインタビューを聞き,各問の答えをテキストファイルにして提出しなさい.

<提出>
Task 2
<提出>
Task 3
<提出>
Task 4

p.83 Task 6

Scripts are available here and here.

Week 15: Lasers

今週はHR教室です.

Aims


Week 16: Term Exam

Units 8-14 are set in this exam. Main focus is on:

Week 17: Refrigerator

Exam paper is available here (pdf format).
The Key is available here (gif file)

From this week on, indicates that the texts and questions are set for the next term exam.
Texts with are "Fill in the blanks" type questions.
shows "target sentences of the week," which are also set for the exam.

今週から,定期試験に出す箇所をで示します. その箇所にある語彙・構文で知らなかったものはその週の内に 覚えておくようにしてください.予習時や辞書を引いても分からなかった 箇所は質問してください.
は穴埋め形式で出題します.
はその週の課題文で,必ず試験に出します. 形式は並べかえです.

11月17日(日)に 工業英検 を行います.
シラバスにありますように,4級以上の合格者は学年末にその学習を評価します.
積極的に挑戦してください.願書は長井(克)研究室前に置いてあります.
過去の問題 をやってみてください.合格ライン は6割のようです.

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:

  1. Andrew Derocherさんはどのような方法でクマを観察していますか
  2. クマについてどのようなことが分かりましたか
Aims

p.80 Task 2

本文を読みなさい.訳すのではなく,内容をつかむこと. 内容の理解に不要な語句とそうでない語句を区別すること.
Before you look up unfamiliar words in a dictionary, THINK! Do you need to know the meaning of these words to understand how it works? Words and constructions
by ...ing ...することによって,such as ... ...のような, cause food to rot食物の腐敗を起こす,... is based on xxx, is allowed to expand膨張することができる,help it to boil沸騰を助ける, transfer移す,compound化合物,known as ..., so that...その結果, surroundings周囲,condenser圧縮器,capillary tube細管,evaporator気化器, is sucked back再吸収される,so that......するために,over-frozen凍りすぎ

<提出> p.81 Task 3

If/When A(Action), B(Result). の形を用いて,左と右をつないで英文を作りなさい.
e.g. 1. If a liquid is heated, it changes to a gas.

p.82 Task 4

1-10 の下線部に対応する語を入れなさい.-erになる語と-orになる語がある.

p.83 Task 5

冷蔵のしくみを説明するために,a-hに番号を付けよ.

p.83 Task 6

場所を表すためには,in .... の他に,..., where xxx. の形が使える. where の前にカンマを忘れないこと.
1-5 の下線部に適語を補いなさい.

<提出> p.83 Task 7

教科書p. 75で覚えた First/Then/Next/After that/Finally等を使って, 冷蔵庫の仕組みを英語で書いてみよう.上の練習問題とTask 2のテキストを 利用すると良い.


If a liquid is heated, it changes to a gas or vapour.
The warm gas passes through the condenser, where it heats the surroundings and cools down.


Week 18: Scales

この週はHR教室です.

Aims

p.84 Task 1

大きさ,単位,測定器で表を完成しなさい.

p.86 Task 5

図の説明を読んでみよう.

p.87 Task 6

load cell 荷重計・ロードセル,underneath the platform 台の下に, alloy, beam 梁,eliminate, cog 歯車の歯,wear 摩耗する, inaccuracy-accurate, strain gauge 歪計, is bonded on に固定されて,consist of, detect, bend, is supplied to に供給され,circuit, cause the load cell to bend 荷重計に歪を起こす,in turn, cause a change in strain 張力の 変化を起こす,trigger a change in the electric resistance 電気抵抗の変化を引き起こす,so does the output voltage 出力電圧 も変化する,in short, is proportional to, amplify, convert into, fed-feed, ", which" そしてそれが,reading 目盛,thereby, save


A load is placed on the platform, which causes the load cell to bend very slightly.


Week 19: Portable generator

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. KramnikとDeep Frizはどちらがチェスに勝ったのですか?
今日はもう一つ,新聞でなく,教科書を読んでください.

<提出> p.96 Task 9

  1. これらは何を使って発電しますか?
  2. それぞれどこにありますか?
  3. それぞれ出力はどれくらいですか?
  4. 二つの発電機の違いは何ですか?
Aims 実物はこんなののようです.

p.91 Task 1

発電の種類を英語で列挙せよ.

p.91 Task 2

図の説明を読んでみよう.
appliance, no matter how ... どんなに...でも, main 中心の建物,turn A into B, stator固定子,rotor回転子,windings巻線

p.92 Task 3

本文を読みなさい.前期に読んだモータと似ています.
far smaller means はるかに小さい手段,enough to... ...するのに十分, alternator交流発電機,convert A into B, petrol, spark, ignite, fuel, mixture, descend-ascend, air inlet valve 吸気バルブ, is sucked in through... ...を通って吸い込まれる, compression-compress, within the upper chamber 上部の空気室の, explosion-explode, as... ...する時,fumes formed by the ignition 点火により発生したガス,are forced out 強制的に出される, per second 1秒間につき,make the crankshaft rotate クランクシャフト を回転させる,extend 伸びる,consist of, insulate, copper, wound 巻線, iron, core, fixed position 固定された位置,armature 電機子, revolution, magnetize, through the process of ... ...の過程によって, electromagnetic induction 電磁誘導,

<提出> p.94 Task 5

英文を書くとき,「原因と結果」の関係がハッキリしていることが重要です. 「ガスの膨張 - ピストンの下降 - ピストンの上昇 - 排気」は どうつながりますか?
「左(原因)が右(結果)を起こす」という文を as...(...につれて) や ...ing (...しながら)形で書いてみよう.


As the gas expands, it drives the piston down.
The gas expands, driving the piston down.


Week 20: Road breaker

この週はHR教室です.

Aims

p.98 Task 3

considerable (consider), pneumatic = air driven, make use of ..., exert, surface, atmospheric (atmosphere), explosive (explode, explosion), therefore, mining (mine), deliver repeated blows to the chizel ノミに繰り返し衝撃を与える, release the control valve 調節弁を開く, allow ... to xxx, down a chamber to the underside of the piston 空気室を下ってピストンの下へ, force ... to xxx, As ..., xxx, oooing. ...するとxxxし,oooする. prevent A from Bing AがBするのを妨げる, trapped above itその上に閉じこめられた, admitting air to the top of the chamber 空気室上部に空気を入れながら, closing off air 空気を閉じこめながら
chizel and moil pointはこんなのです.

p.100 Task 4

順番を考えてみよう.


Ports 1 and 2 are connected. This allows compressed air to flow through the valve to the SAC.
Port 3 is blocked. This prevents air from escaping.


Week 21: Staff Engineer

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. グラスゴーで新しく開発された機械製図の方法では, どうやってデザインをするのですか?
Aims

<提出>p.112 Task 1

p.112-3 Task 2 のテキストを読んで,Task 1の各略語(acronyms)が 何を表しているかを英語で書きなさい.

alphabet soup アルファベットの略語,is only equalled by... ...と並ぶ, jaw-braeking terminology (アゴが壊れるように)発音しにくい専門用語, prototype 原型,break down into......に分解する, order 順序,distribution 配置・流通,in order to ... , extend from A to B, work out 解く,how best to route どの経路がベストか, alart, concept, concurrently 同時に, are integrated 統合され, intend to ... ...する意図である,replace ... ...と置き換わる, previous, reduce, time-lag, halve... ...を半減する,rugged 簡素な,

<提出>
Task 4のインタビューを 聞いて1-7の問に英語で答えなさい.

<できれば提出>
同じインタビューを聞いて,p. 114 Task 6の問に英語で答えなさい.

Tapescript is available here.


Components which rely on metal upon metal contact require lubrication.
metal upon metal contact 金属同士の接触


Week 22: Unit 19 Disc brakes

この週はHR教室です.

Aims

p.106上の図を見よう.

so that... ...するために,hydraulic 水圧の,caliper はさみ・キャリパー, come in contact with... ...と接触する,fluid

次に p. 107 Task 5 のテキスト を読んで,Task 4の問に答えよう.
friction, hydraulic, stationary 固定された,mounted to... ...に配置された, generate, rub against... ...にこすりつける, wheel, are covered with, resistance, convert ... into xxx, As... , asbestos 石綿, intense, vent-hole 排気口,ensure a flow 気流を確保, incompressible 圧縮しない,is transmitted to..., force the brake pads ブレーキパッドを押し出す,diameter, hence, applied on ... ...にかけられた,clamping device 締め具, surface, simultaneously, twice 2倍の,like squeezing 挟むように, forefinger, thumb

asbestos については取り扱いに注意が必要です.


Use as little force as possible to break down a machine into its components.


Week 23: Unit 21 Lawn-mower

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. レーダーと鳥がどうしたというのですか.簡単に説明してください.
Aims

p. 118 Task 2

p.116のTask 1の図を参考に,Task 2のダイアグラムを埋めなさい.左から見ると 「なぜ(モータを回すのか?)」,右から見ると「どうやって(草を刈るか?)」 になっていることに注目しよう.

<提出>p. 118 Task 3

Task 3の文章を読んで,各問に答えなさい.
versatile, correct, a window of opportunity チャンス, up to ... , profit, competitor, equipment, finite life 寿命, satisfy, customer, requirement, functionality 機能, affordability 値段の手頃さ,availability 入手のしやすさ, identified marketing opportunity 販売の機会,ruin, alienate customer 客の反感を買う,faulty, recall, get it right first time 当初よりうまく実行する, Functional Analysis System Technique 機能分析の手法, diagram, enable, applied to..., appear, statement, contain, establish, describe, involve, thus, reduce, material, labour

<提出>p. 120 Task 5

How...? には by ...ing / ... is used to xxx/for...ing を使って, What...? には to ... / so that節 を使って答えることができる.p.120の Task 5 の質問に英語で答えなさい.

<提出>p. 120 Task 6

名詞+名詞でできている複合語は,後ろの名詞が動詞からできていることがある. heat exchanger (熱交換機)は A heat exchanger is used to exchange heat. ... is for exchanging heat.と書くことができる.1-10の複合語を同じように 英文で書き換えてみよう.

Week 24:

Mid-term exam covers units 15-19.
p.87 (Task 6), p. 92 (Task 3), pp.98-99 (Task 3), pp. 107-108 (Task 5) are set for the next exam ("Fill in the blanks"). All are also set ("Put in the correct order")

Exam paper is available here (pdf format).

Keys are available here (jpg format).


Week 25: Unit 22 Corrosion

この週はHR教室です.

Aims

p.124 Task 2

consideration (consider), maintenance (maintain), commonnest (common-est), cause, failure, term, corrosion 腐食, deterioration (deteriorate / ameliorate) 悪化, appearance (appear), physical (physics), properties (property), a number of, whereby それによって,state, as a result of, form, interaction 相互作用, environment, either A or B, liquid, vapour, humidity (humid), present, in general 一般的に,worse, impuriteies (pure), damp, surface, evidence 兆候・証拠,although close examination may be needed 精密検査が必要かもしれないが, rust 錆,conversion (convert) of A to B, mixture X and Y, occur, not only P but also Q, result in, decrease (increase), cross section 断面積, imperative 必須,take into account 考慮に入れる, whether, affect 影響を与える cf. Acid affects metals.酸は金属を冒す. environment, likely ありうる,at what rate どの程度か, factors, intervene 介在する,restrain its progress その進行を抑える, alloy, perform satisfactorily 満足な性能を持つ, domestic applications 家庭用品,expose, is due to, rapid, a tough adherent film of oxide 強固な酸化層, protect A from B, so that, halt


Week 26: Unit 24 Computer Aided Design

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. 10代のJohansen君は何をしたのですか?
  2. 誰が誰を訴えて,どのような判決が出たのですか?
Aims <提出>
Task 3のインタビューの 最初の部分を聞いて,次の頁の1-7の下線部を埋めなさい.

<提出>
同じ Task 5のインタビューを 再び聞いて(同じインタビューです),製図とモデルの長所・短所をまとめなさい.

Tapescript is available here and here (jpg format).

<確認>
(back to p. 131) If ..., を使ってTask 6 の英文を完成しよう.
e.g. 1. If a steel bar is subjected to tensile forces, it will extend.
is subjected to tensile forces 引っ張り力がかけられる, extend, apply an effort at E Eに力を加える, lift, fuse, blow, move the effort by 50cm 50cm引っ張る, rise by one metre 1メートル上がる, ring, apply 24V ac to the transformer primary 1次側巻線に24vを掛ける, appear across the seconcary 2次側巻線に現れる, appear brittle body もろい物体,fracture


Week 27: Unit 23 Maglev train

この週はHR教室です.

Aims

p.128 Task 2

instead, magnetic field, so that.... , wheel, axle 車軸, suspension, damper 緩衝器・制動器,brake, vehicle, pollution, fuel, burn, maintain, are made of ...., fibreglass グラスファイバー, aluminium=alminum, cahssis シャーシ・台車,equipment, situate, luggage=baggage, up to... ...まで,tonnes=tons, at a maximum speed of..., concrete, magnetic attraction, force by which two opposite magnetic poles attract each other 二つの異なる磁極が互いに引き合う力, repel, electromagnet, exert a pulling force (which lifts the train upwards) (列車を上向きに引っ張る)力を出す, float, get on and off, vary, required 15mm 必要な15mm, rise further from it それより高く上昇する, induction, windings(ワインディングス)巻線, shift, induce, in turn, interact, shifting field pulls the floating train シフトしていく磁場が浮いている列車を引っ張る

Week 28: Unit 27 Waste recycling

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. ニュージーランドの牛がどうしたというのですか.
  2. 反対の人は何が問題だと言っているのですか.
Aims

p.153 Task 3

refuse, a number of, solution, propose, burnt (burn), generate, take back, unwanted, packaging, recycling, householder, separate out 分別する,so that, describe, experimental (experiment), plant, domestic, rubbish, collect, consist of..., mixture, organic, material, such as, inorganic 無機, tin, hammer mill ハンマーミル,shread 細断, rotate, manageable size 扱いやすい大きさ, damage, process, reject, electromagnet, remove, ferrous metals 鉄類,residue 残り, conveyor, classifier (classify), blow, density, eddy current 渦電流,screen out 選り分ける, froth flotation 泡で浮かせる,fine, compost 堆肥, thermosets 熱で固まるプラスチック,thermoplastic 熱可塑性, insulate

<提出>
p. 154 Task 4
a-iに適切な語句を書きなさい.
<提出>
p. 154 Task 5
リサイクルのプロセスを5つのステージに分類しよう.Task 4を参考に すると良い.
<提出>
p. 155 Task 6
possible but not in fact done の場合はcanでなく,couldを使う.
1-5の下線部にcanかcouldのどちらかを入れて,日本語にしなさい.


Week 29: Unit 26 Graphs

この週はHR教室です.この課は全部を試験範囲とします

Aims

Handout is available here.

Week 30: Unit 30 Applying for a job

<提出>
Read <今日のニュース> and answer the questions below:
  1. 宇宙技術を用いて,何ができるのですか?
Aims p.170 Task 3 は履歴書の例,p.171 Task 4はそのカバーレター (履歴書に添える手紙)の例です.

<提出>
Fiona Weaverさんの履歴書とそれに添える手紙を読み, 日本語で書く場合との違いを述べよ.
<提出>
p. 169 Task 2 の求人広告に応募すると仮定して,自分の履歴書と カバーレターを書いてみよう.
記載事項は「フィクション」で可. 生年月日や結婚しているかどうか等は 最近は書かない人も多い.工学準学士 A.Eng. , 工学士 B.Eng.

1 2 3 4 5 6 7 8 might be of some use.


Week 31: Term exam

covers p.124 (Task 2), pp.128-129 (Task 2), pp.146-151 (All tasks), p. 153 (task 3).

Exam paper is available here.


(c) Katsumi NAGAI 2000 : Jump to Top / Tsuyama C.T.